De Coderdojo’s werken met het principe dat ieder kind, onder begeleiding, zelf aan de slag gaat. Het is dus geen cursus van een aantal weken, je kunt zelf bepalen wanneer je wel en niet wilt komen. Ook maakt het niet uit wat je ervaring / niveau is qua programmeren. Wij hebben leuke opdrachten voor beginners en grotere uitdagingen voor kinderen en jongeren die al kunnen programmeren.
We bieden kinderen de mogelijkheid al spelend te leren over programmeren, en we doen dit voornamelijk op 3 manieren; met Scratch, met Python, en met Arduino’s.
Met Scratch programmeren kinderen eigen interactieve verhalen, spellen en animaties. En met de programmeeropdrachten worden kinderen spelenderwijs gestimuleerd om creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken op een ongedwongen manier. Resultaten kunnen zelfs (optioneel) met elkaar gedeeld worden via de Scratch website.
In de Coderdojo proberen we via opdrachten, en zo nu en dan kleine competities, uitdagingen te bieden die met programma codes op te lossen zijn. We stoppen echter niet bij Scratch, ook ‘echte’ programmeertalen zoals Python zijn beschikbaar om door te groeien naar serieuze programmeertalen.
Ook werken we veel en graag met Arduino’s; mini computertjes die gebruikt kunnen worden met electronica. We hebben allerlei leerzame en spannende (zwakstroom) opdrachten om de deelnemers wegwijs te maken in de wereld van programmeren en de elektrotechniek.
Scratch is ook te gebruiken op computers en tablets thuis en biedt kinderen zodoende veel mogelijkheden in het gebruik ervan. Thuis kunt uw kind verder gaan met Scratch als hij/zij dit wilt via de website http://scratch.mit.edu.
Er zijn op deze website ook tientallen voorbeelden te vinden van creaties. Vraagt uw kind om een meer gestructureerde en begeleide uitdaging thuis dan kunt u in, b.v Google, zoeken naar ‘CoderDojo Scratch opdrachten’. Deze zijn meestal zo duidelijk uitgewerkt dat uw kind daar met de ervaring uit de Coderdojo zelfstandig mee aan de slag kan. Soms kan uitprinten van de opdrachten wel makkelijker zijn voor hen om het overzicht te houden.
Als je wilt meedoen met een coderdojo moet je je aanmelden. We hebben een beperkt aantal plekken per evenement (zie https://www.coderdojo-zoetermeer.nl/inschrijven/)
Wat verwachten wij van jou:
- Je bent minimaal 7 jaar en maximaal 17 jaar
- Als je je hebt aangemeld kom je ook daadwerkelijk langs
- Het maakt niet uit of je al ervaring hebt met programmeren, maar je moet wel echt zelf de interesse hebben om er mee aan de slag te gaan. Dus niet omdat je ouders het leuk vinden.
- Het is wel zo handig als je een lekkere snack en wat te drinken meeneemt.
Wat kan je van ons verwachten:
- Wij hebben een computer en lesmateriaal voor je. Je hoeft dus zelf geen computer mee te nemen. Het mag wel, geef dat aan als je je opgeeft voor een sessie.
- Een leuke gezellige omgeving om te leren programmeren
Voor de Coderdojo zijn per keer 1 of 2 blokken. Je mag maar op 1 blok inschrijven!
Blok1: van 12.00 tot 13.30
Blok2: van 13.30 tot 15.00 (wordt alleen georganiseerd bij voldoende belangstelling)
We zouden ook graag van u horen als u feedback heeft.